Bootcamp 'Managementrapportering'

Vorming
9 maart 2023
09:30 - 13:00
Wilrijkstraat 45 (Hopper), 2140 Antwerpen
Visual bootcamp managementrapportering
FacebookFacebookFacebook

Waarom deelnemen aan dit bootcamp? 

Als directielid of financieel verantwoordelijke neem je elke dag meerdere belangrijke en complexe beslissingen die bepalend zijn voor de gezonde groei van je sociale onderneming. Een eenvoudig en duidelijk rapport dat toont hoe de onderneming ervoor staat, opgesteld in functie van de strategie en noden van jouw onderneming is een must om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen en tijdig te kunnen bijsturen met oog op een evenwichtige en gezonde groei van je sociale onderneming.

Een goed managementrapport gaat verder dan je financiën: het brengt jouw sociale onderneming in kaart, het toont waar je staat op het vlak van je inhoudelijke doelstellingen en combineert dat met de financiële cijfers die daar het resultaat van zijn. Het is opgebouwd vanuit de structuur van jouw organisatie, die je activiteiten, bevoegdheden en verantwoordelijkheden op één lijn brengt. Het vertaalt je cijfers naar een werkbaar en sturend instrument, op basis van jouw strategie. Tegelijk geeft het je een heldere kijk op de financiële toestand van je onderneming (verleden, heden én toekomst) en toont het je de financiële knipperlichten. Zo kun je met kennis van zaken beslissingen nemen, doelgericht problemen aanpakken en in alle gemoedsrust opportuniteiten benutten.

Heb je al een financieel-economische achtergrond? In dit bootcamp verzamel je gebruiksklare tips om het financieel beleid van jouw sociale onderneming naar een nog hoger niveau te tillen. Daarnaast ontdek je de parameters die de financiële duurzaamheid van jouw organisatie bepalen. Als klap op de vuurpijl kan je jouw kennis en ervaringen delen met gelijkgestemden, en zo jouw inzicht vergroten.  

N.B. Heb jij wat minder financiële bagage? Leg dan eerst een solide basis via de bootcamp financieel management 

Wat kan en weet je na afloop van dit bootcamp? 

Je leert: 

  • Een rapportering opstellen en interpreteren die logische verbanden legt tussen je strategische doelstellingen, de structuur van je werking en de financiële gevolgen van je beslissingen.
  • Een optimale wisselwerking tussen het financiële en het strategische niveau creëren.
  • De relevante subsidiekansen vertalen naar strategische doelstellingen, aan de hand van financiële parameters die je monitort in een opvolgtool.
  • De impact van specifieke (corona)scenario’s op rentabiliteit, solvabiliteit, liquiditeit inschatten.
  • De dynamiek van cash-flow (thesaurieplanning) en bedrijfskapitaal doorgronden.
  • De langetermijnfinanciering van infrastructuurinvesteringen plannen en opvolgen.
  • Een meerjarenbegroting opstellen en bijsturen vanuit de visie en missie van jouw organisatie.

Wanneer wordt dit bootcamp een succes?  

  • Jouw enthousiasme tijdens en tussen de bijeenkomsten door bepaalt de kracht van dit bootcamp: je haalt eruit wat je erin steekt 
  • Je staat (idealiter) voor een concrete uitdaging of kampt met een praktisch vraagstuk dat aansluit bij dit thema 
  • Je kan en mag vanuit jouw functie kritisch meedenken over dit onderwerp 
  • Je hebt een goed zicht op het reilen en zeilen binnen je organisatie en kan achteraf de inzichten delen en implementeren   

Waar en wanneer vindt het bootcamp plaats? 

Het bootcamp gaat van start Antwerpen, in de Hopper op 18min wandelen van station Antwerpen-Berchem. 

OPGELET, de eerste sessie is een hele dag.

  • Donderdag 9/03 van 09.30u tot 17.00u : kickoff moment 
  • Vrijdag 21/04 van 9.30u tot 13.00u
  • Vrijdag 12/05 van 9.30u tot 13.00u
  • Vrijdag 16/06 van 9.30u tot 13.00u

Covid-19: We houden steeds rekening met de maatregelen die van kracht zijn. Indien deze maatregelen fysieke bijeenkomsten verbieden of ontmoedigen, zullen we overschakelen op online bijeenkomsten. 

Docenten? 

Emiel Desmedt, strategisch en financieel consultant | social profit expert

Wat is een bootcamp?

Een bootcamp is een interactief traject waarin je in vijf halve dagen jouw vaardigheden en kennis naar een hoger niveau tilt.

Samen met zeven andere sociale ondernemingen - uit verschillende sectoren - maak je werk van een specifieke case: je leert van experts én van elkaar, in een open en vertrouwelijke sfeer.

Intersectorale praktijkvoorbeelden inspireren je om buiten je hokje te denken. Vervolgens vertaal je deze ideeën naar een visie. Ten slotte begeleiden we je persoonlijk bij de uitwerking van deze visie, tijdens twee uur extra individuele coaching.

Inschrijven?

Om een maximaal resultaat in je organisatie te garanderen, stimuleren we dat elke deelnemende sociale onderneming twee deelnemers afvaardigt. Dit is geen verplichting. Je betaalt hiervoor 500 euro (excl. btw), ook als je maar één deelnemer afvaardigt.

Schrijf in via de knop hiernaast. Twee weken voor de start ontvang je een bevestigingsmail met de agenda en praktische afspraken voor de eerste sessie.

banner partners Groeilabz

banner partners Groeilabz

Word lid van SOM

  • Vertegenwoordiging door een erkende werkgeversorganisatie
  • Consulteer gratis onze helpdesk
  • Geniet van advies en ondersteuning op maat
  • Zet mee in op sociaal ondernemerschap
Lid worden