Careër wil werken in zorg en welzijn promoten

Nieuws
Kinderbegeleider met twee kinderen aan het tanden poetsen
FacebookFacebookFacebook

Vandaag werd de campagne ‘Careēr’ gelanceerd om mensen over heel Vlaanderen te stimuleren om te kiezen voor een job in de zorg- of welzijnssector. De campagne zal de komende maanden in het straatbeeld te zien zijn en online worden er heel wat initiatieven opgestart, zoals een centraal intakeplatform met een overzicht van beroepen en opleidingen in  de zorg.

De krapte op de arbeidsmarkt in Vlaanderen is nijpend, ook de zorg- en welzijnssectoren kampen met een personeelstekort. Vandaag staan er zo’n 7000 vacatures open in de zorg. Waaronder ruim 3500 voor zorgkundigen en verpleegkundigen, ruim 700 als opvoeder begeleider en ruim 1000 vacatures in de kinderopvang.  

Om meer mensen warm te maken voor een job in de zorg, lanceert Vlaanderen een nieuwe branding met de naam Careēr, een samentrekking van de Engelstalige woorden care (zorg) en career (carrière).  De campagne mikt op zo’n breed mogelijke doelgroep: iedereen die zich professioneel wil ontplooien in de zorg- of welzijnssector en op zoek is naar een job met grote maatschappelijke meerwaarde. Er wordt ook rekening gehouden met hoe doelgroepen zoals jongeren of personen met een migratie-achtergrond beter bereikt kunnen worden.

De voorbije jaren heeft de voormalige campagne ‘ikgaervoor.be’ die de Vlaamse overheid vanaf 2011 heeft gevoerd zeker voor de jobs/opleiding tot zorgkundige en verpleegkundige een enorme waarde gehad. Zo zijn op 10 jaar tijd het aantal afgeleverde diploma’s verpleegkunde verdubbeld en zijn het aantal inschrijven per jaar met 5000 toegenomen.  Om werken in zorg en welzijn opnieuw een boost te geven gezien het stijgend aantal vacatures en de aan vernieuwing en verruiming naar de welzijnssector toe zijn er in VIA 6 akkoord middelen vrijgemaakt om een nieuwe look en feel uit te werken in samenwerking met de sociale partners.

Care-er.be

De campagne zal komende maanden in het straatbeeld te zien zijn en ook online worden er heel wat initiatieven opgestart. De bedoeling is om de hele sector meer zichtbaarheid te geven door jobs positief en authentiek onder de aandacht te brengen. Dit doen we door de sector en de medewerkers zelf aan het woord te laten, en hun dagelijkse werk in beeld te brengen.  De hoofdsite care-er.be werd vandaag al gelanceerd, met in een eerste fase de focus op de knelpuntberoepen verzorgende, zorgkundige, verpleegkundige, logistiek assistent, persoonsbegeleider en kinderbegeleider.

Dankzij interactieve video’s en foto’s met begeleide teksten kunnen bezoekers laagdrempelig kennis maken met de beroepen en betaalde opleidingen zoals #kiesvoordezorg, #kiesvoorkinderopvang en #kiesvoorpersoonsbegeleider ontdekken. De komende maanden wordt de website care-er.be verder uitgebreid met een carrière- en opleidingswijzer, meer info voor wie zich wil (her)oriënteren en een toolbox voor werkgevers.

In een tweede fase brengen zullen ook de minder voor de hand liggende functies in beeld gebracht worden, om te tonen dat er voor iedereen een unieke carrière in de zorg- en welzijnssector is weggelegd. De campagne wil aantonen dat wie dacht dat er geen plaats is voor innovatieve technologen, rationele denkers of enthousiaste entertainers in de zorg- en welzijnssector, het grondig mis heeft.

Samen met sociale partners

Uniek aan de campagne is dat alle werknemers- en geversorganisaties zich achter de campagne scharen. De hele sector heeft vandaag nood aan extra mankracht. De krachten worden gebundeld om de nieuwe branding extra bereik te geven.

Word lid van SOM

  • Vertegenwoordiging door een erkende werkgeversorganisatie
  • Consulteer gratis onze helpdesk
  • Geniet van advies en ondersteuning op maat
  • Zet mee in op sociaal ondernemerschap
twee mensen in gesprek