Medewerkers in de kijker - Bettina Du Bois

Nieuws
Bettina aan bureau
FacebookFacebookFacebook

Vandaag vieren we de dag van de medewerker, het uitgelezen moment om collega’s in de bloemetjes te zetten. Wij zetten vandaag iemand in de spotlight die bij SOM voornamelijk achter de schermen actief is, administratief medewerker Bettina Du Bois. Ze is een vaste waarde bij SOM en dat mag je letterlijk nemen, want met haar 24 jaar in dienst is ze de ancien van het team. Het SOM-secretariaat is door de jaren heen geëvolueerd naar een one-woman-show die ze met veel warmte en gedrevenheid runt. Bettina heeft niet alleen een hart voor de sector, maar ook voor mensen. De rode draad doorheen ons gesprek is het belang dat ze hecht aan persoonlijke contacten.

Bettina, hoe ziet een SOM-dag er voor jou uit? Ik start mijn dag met het oppikken van de post, een kort babbeltje met de onthaalmedewerkers en tasje koffie. Vervolgens ga ik naar mijn bureau, start ik mijn computer op en begin ik aan de werkdag. Mijn dagen bij SOM zijn gevarieerd. Ik houd me onder andere bezig met het opvolgen van de briefwisseling, de algemene inbox (info@som.be) en het beantwoorden van telefoontjes. Daarnaast sta ik in voor de opvolging van de facturatie, het ledenbeheer en de administratieve ondersteuning van de stafmedewerkers. Tenslotte ben ik zowat het collectief geheugen van SOM, ik noem mezelf daarom wel eens “de dino van SOM”.

Ik noem mezelf wel eens 'De dino van SOM'

Je bent inderdaad een belangrijke bron van informatie voor ons. Van alle collega’s ben je het langst in dienst. Hoe is jouw job verandert gedurende die 24 jaar? Bij PPG (voormalige sectorfederatie voor personen met een handicap) ben ik begonnen als communicatiemedewerker. Ik hield me bezig met het digitaliseren van PPG en zijn medewerkers; stond in voor de mede-organisatie van het secretariaat en was de draaischijf van de communicatie met leden en de buitenwereld. In 2012 werden we de Federatie Sociale Ondernemingen. Mijn opdrachten bleven in grote mate hetzelfde, alleen het ledenaantal breidde uit. Sinds de grote fusie naar SOM in 2015 ben ik minder aanwezig op de voorgrond en sta ik in voor het secretariaat.

Ook de sector heeft gedurende 24 jaar niet stilgezeten. Wat is voor jou de belangrijkste evolutie binnen de social profit? Zorg en welzijn zijn de laatste jaren gecommercialiseerd. Vroeger was die commercialisering een vies woord, maar ik zie dat onze leden daar elk op hun eigen manier een plek in hebben gevonden en dat zonder zichzelf te verliezen. Wat onveranderd bleef doorheen de jaren is het sociaal engagement en de betrokkenheid die zij tonen naar hun gebruikers, cliënten en personeel. Dat maakt me trots om voor SOM te werken.

Ledencontact is een belangrijk onderdeel van je takenpakket. Je bent het eerste aanspreekpunt bij SOM voor de leden. Het is opvallend hoe je met ieder van hen de tijd neemt voor een gesprek en hoeveel belang je hecht aan persoonlijk contact. Ik investeer inderdaad in een goed contact met alle leden, want ik wil dat iedereen zich bij SOM welkom voelt. Mijn persoonlijke band met de leden uit de sector personen met een handicap is organisch gegroeid. Na 24 jaar leer je de mensen goed kennen en praat je wat sneller over meer dan louter werkgerelateerde zaken. Ik ben in ieder geval blij dat de zware coronajaren achter de rug zijn en we de leden terug wat vaker zien.

Ik kan onze leden alleen maar zeggen: "Doe vooral zo voort!"

Voor de leden ben je een vaste waarde, maar ook voor de collega’s ben je een rots in de branding. Ondanks de populariteit van thuiswerk, ben jij nog steeds vaak op kantoor te vinden. De collega’s kunnen ook altijd bij jou terecht. Dat is wederzijds, ik heb het gevoel dat ik ook bij alle collega’s terecht kan met mijn vragen of bezorgdheden. Ik hecht veel belang aan het goede contact met hen. We vormen bij SOM een dynamisch team waarbinnen ieder zijn eigen karakter heeft, maar uiteindelijk blijven onze neuzen wel in dezelfde richting staan.

Heb je tenslotte nog wijze woorden voor onze leden? Voor alle duidelijkheid, ik ben het vooral die van hen veel leert. Ik heb kleine en grotere initiatieven zien groeien, vele directies en nog meer medewerkers ontmoet en sta verstelt van de veerkracht, de toewijding en motivatie die ieder heeft om telkens opnieuw, in moeilijke en soms onmogelijke omstandigheden, de mens met al zijn of haar noden voor ogen te houden en ervoor te gaan. Ik kan alleen maar zeggen: "doe vooral zo voort".

Word lid van SOM

  • Vertegenwoordiging door een erkende werkgeversorganisatie
  • Consulteer gratis onze helpdesk
  • Geniet van advies en ondersteuning op maat
  • Zet mee in op sociaal ondernemerschap
twee mensen in gesprek